SWATH lleva 12 días en cartelera y su recaudación mundial es de 187 millones. La taquilla ha caido en un 59% en tan solo 12 días. ¿Qué falla? Prometheus lleva 5 días, no siendo estreno mundial, y lleva más de 140 millones recaudados. Está claro que la base de la Kikis no es tan fuerte ni tan grande como nos quieren hacer creer.
Por eso, el estreno en Australia será la próxima semana. Si la película decae en USA, tienen otro país del que tirar y avivar la taquilla. El presupuesto de SWATH fueron de 170 millones y a eso debemos sumarle la tremendamente excesiva publicidad. La deuda de Universal ascendería a 200 millones de inversión para la película. El gran problema es que están llegando a los 200 millones a base de 2 millones en 2 millones. Para catalogar la película como éxito, sobre todo debido al presupuesto invertido y al bombo que han querido darle a la película, debería recaudar más de 350 millones.
Si, la barrera del éxito de SWATH está es más de 300 millones de dólares. ¿Llegará? Permitidme reírme. Por eso, la prensa se cuestiona el por qué de este bajón tan grande en la taquilla. También confirman que la base de fan de la Kikis son mujeres, muy pocos hombres. Por eso, se preguntan si, realmente, la Kikis tiene poder en la taquilla. The Runaways y WTTR fueron tremendos fracasos y le sumamos OTR. No nos extraña que ella se agarre como salvavidas a SWATH porque será lo más parecido al éxito que tendrá después de Crepúsculo. Y cuestionamos el éxito de Crepúsculo porque que las mujeres se unan en Twitter para ir más de 15 veces a ver la película, no la convierte en éxito. Una película es rentable y éxitosa cuando venden entradas a personas diferentes, no cuando venden 15 entradas a la misma persona.
Está claro que la Kikis no tiene poder ni gran tirón en taquilla. Si esto pasa en plena promo de Crepúsculo, ¿qué será de ella cuando la saga acabe y nadie más hable de ella?
Snow White and the Huntsman passed the $100m milestone at the North American box office on Monday, its 11th day out. Early estimates had Rupert Sanders‘ fantasy adventure starring Kristen Stewart, Chris Hemsworth, Charlize Theron, and Sam Claflin passing that milestone on Sunday, Day 10. However, Snow White and the Huntsman fell short of forecasts after suffering a steep 59% drop-off rate compared to its debut weekend. Why did that happen?
In all honesty, that’s impossible to say without a thorough investigation, the likes of which studios don’t bother conducting. The strongest possibilities that I can think of are the following:
a) There’s only so much money to go around in these tough economic times. Though not exactly targeting the same demographic group as Snow White and the Huntsman, two new entries — Ridley Scott’s Prometheus and the 3D animated feature Madagascar 3: Europe’s Most Wanted — seized a large chunk of that disposable cash. I mean, someone must take all those screaming kids to go see Madagascar 3‘s talking animals. And pay for it, too.
b) Kristen Stewart. No, I don’t mean Kristen Stewart was directly responsible for the steep second-weekend drop-off rate. What I’m saying is that Stewart was the likely reason Snow White and the Huntsman overperformed on its first weekend. Early estimates / predictions had SWATH grossing anywhere between $35m-$40m; the film opened with $56.21m.
Here’s my rationale: In large part as a result of the Twilight Saga franchise, Kristen Stewart has a large and devoted fan base — mostly female (as attested by the demographic patterns of the Twilight movies) and of various age groups, though leaning young. (New Moon‘s opening-weekend demographics: 80% female, 50% over 21; Eclipse‘s: 65% female; 55% over 21.) They flock en masse to the Twilight movies on opening weekend. (Or opening day, as was the case with Eclipse, which opened on a Wednesday.)
Kristen Stewart fans: A box-office power?
For various reasons, those Kristen Stewart fans have stayed away from the (at times R-rated, e.g., The Runaways, Welcome to the Rileys) low-budget, modestly (or downright poorly) marketed indie fare featuring the actress. Snow White and the Huntsman, on the other hand, is Stewart’s first big-budget, non-Twilight, commercial movie. And for that reason, I believe her fans — and their moviegoing companions — have turned SWATH into a much bigger first-weekend hit than it would have been without Stewart’s presence. (As per Box Office Mojo, women accounted for 53% of SWATH‘s first-weekend moviegoers, though the dark, Gothic tale skewed older than the Twilight films, as 52% of patrons were over 30.)
Snow White and the Huntsman is Rupert Sanders’ first film, while Sam Claflin has only one other major movie to his credit: Rob Marshall’s Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, which is actually a Johnny Depp-Penélope Cruz vehicle. Needless to say, neither Sanders nor Claflin could be considered a box-office draw at this stage. But why should I consider Kristen Stewart and not Charlize Theron and/or Chris Hemsworth?
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